12.02

Hejhej bloggen! Hoppas ni haft en fantastisk vecka det har faktiskt jag. Igår hade jag en dipp under eftermiddagen kvällen och kände mig olustig men idag känns det mycket bättre och jag har hunnit gå ned till centrum och hämtat ut ett paket och även vart på gymmet en sväng. Så nu har jag energi till att plugga en stor del av dagen! Måste komma igång kämpakämpa. Tänkte i alla fall berätta om vad jag hämtat ut på posten, ett vitamin tillskott som jag är extremt taggad att testa och tog min första idag.
This lil one! Fick jag nys på för någon vecka sedan och jag var chockad över att jag missat detta tillskott då den verkar ha så himla många bra hälsoeffekter och jag ska berätta vilka. DEt är en indisk rot som används hur långt bak i tiden som möjligt i Indien främst och ska likna sig med ingefära men verkar till och med ha fler hälsoeffekter. Några av dessa är:
- Stress, den sägs kunna öka motståndkraften mot stress och sänka produktionen av katabola (vilket är det nedbrytande hormonet kortisol) Enligt studier ska roten minska produktionen av kortisol med nära 30% (hallå hur bra??)
 
- Glädje & humör, Studier visar att extraktet KSM-66 som finns i roten ökar tillgängligheten för dopamin som har stor betydelse för glädje och välbefinnande (nu kan vi sluta träna??). Kroppen med hjälp av tillskottet ska lugna kroppen så minskar bildningen av domapinreceptorer och ökar då alltså tillgängligheten av fritt dopamin. 
 
- Sömn, tillskottet har visat att GABA, ett viktigt signalämne som minskar nervretningar vilket gör att hjärnan får lättare att slappna av. Tillskottet gör en även mycket mer avslappnad och man ska då få lättare att sova
 
- Fokus & koncentration, Studier har visat att extraktet visar god effekt på minne, logiskt tänkande och koncentrationsförmåga (hoppas det funkar på mig haha). Roten har även en effekt genom att stimulera bildandet av kolin som är en viktig komponent i lecitin och andra fosforlipider som ingår i cellmembranen. 
 
- Sex & lust, roten har även en tydlig effekt på könshormonet testosteron, progesteron och östrogen. Studier har visat att mängden könshormoner ökar i takt med att produktionen av kortisol minskar som jag skrev tidigare. Ashwagandha aktiverar även produktionen av gonadotropin som ökar bildandet av LH som är ett hormon som underlättar bildandet av testosteron, progesteron och östrogen. 
 
- Övervikt & träning, det har även visat sig bra för övervikt och träning. Studier har visat att styrka, kondition och muskeltillväxt ökar av flera faktorer. 
 
Nu tog jag allt lite kort för det fanns mycket mer om tillskottet men här är väl det jag fann mest intressant men vill ni läsa mer tog jag detta från kurera.se! 
Jag är i alla fall sjukt pepp att se vad som händer. Kanske inte märker någonting?? Vi får helt enkelt se men jag uppdaterar er självklart om ett tag om jag känner någon skillnad!!! Tycker ni det verkar som en intressant rot?
 
I min beställning fick jag även denna som jag tyckte verkade lite intressant. Har smakat en och de smakade dock inte så mycket men det är ett bra alternativ om man fortfarande vill vara någorlunda nyttig men den är inte hälsosam för plånboken hehe. Denna lilla påse köpte jag på erbjudande för 20:-. 
 
Puss och trevlig fredag!!!
Allmänt | |
Upp